Naljakas nägu

“Elu on lihtne. Elu on hea. Iga hea jänki siin surema peab. “

*
“Ma olen vaid turist,
kuid mis on minul sest.
Kui ütleb keegi: „Parlez-vous?“
siis ausalt tunnistab mu  suu,
et minu jaoks see tähendab:
„Paris, bon jour!“

*

Pariis on ameeriklaste jaoks unistuste linn, kus võimatu saab tõeks ja unistused täituvad. Nõnda on ka paljud Ühendriikide režissöörid aja jooksul hõlvanud linna ja muutnud selle filmi abil tõeliseks Hollywoodi iluasjakeseks. Stanley Doneni „Funny Face“ on lustakas näide sellisest kaaperdamisest.

Fred Astaire mängib ultramoodsa ajakirja Quality moefotograafi Dick Averyt, kes otsib oma piltide jaoks uut inspireerivat modelli ja teemat. Pealiskaudne moemaailm tüütab, ja kui mehe filmigrupp leiab Greenvich Village’ist tolmuse antikvariaadi ja seal töötava halli raamatukoi Jo Stocktoni, tekib idee intellektuaalsest moefotode kataloogist. Ja kuna Stocktonit mängib igihurmav Audrey Hepburn, on ilmselt selge, et Avery on mõne hetkega kõrvuni armunud. Kogu filmigrupp ja vastu puiklev Jo lennutatakse Pariisi moevõtetele. Aga Jo on moeveidruste asemel huvitatud hoopiski uuest filosoofiast nimega empatikalism ja läheb silmast silma kohtuma Pariisi intellektuaalidega.

Doneni film pilkab rõõmsalt filosoofilist edvistamist ja Pariisi Ladina kvartalis jalutavaid musta riietunud avangardiste. Oma osa pilkest saavad ka muretult käesolevas hetkes elavad moemaailma tegelased. Dick Avery kuju aluseks on kuulus moefotograaf Richard Avedon ja filmis nähtavad fotod on enamasti Avedoni looming. Avery loomingulise partnerina tegutseb ajakirja Quality peatoimetaja Maggie Prescott, kelle prototüübiks oli Avedoni hea sõber, ajakirjade Vogue ja Harper’s Bazaar moetoimetaja Diana Vreeland. Ja vapustavad õhtukleidid, mida Hepburn seljas kannab, on näitlejanna enda moedisaineri Hubert de Givenchy looming.

“Funny Face” on häbenematu ülistuslaul Pariisile, moele ja armastusele. Doneni Technicolori värvid löövad linna hõõguma ning selle tänavatel tantsitakse ja lauldakse otse südamest. Hollywoodi filmiloojad panevad vaataja nägema Pariisi läbi roosade prillide ja linn on kaunim kui iial.