Käed eemale noosist!

“Noorte inimestega ongi see häda, et nad on nii neetult noored! ”
*
“Kuritegu ei tasu ära.” Seda saab oma luus ja lihas tunda ka filmi „Käed eemale noosist!“ jääkülm kangelane Max le Menteur (menteur – pr k ’luiskaja’). Jacques Beckeri filmis sukeldutakse Pariisi allilma kõige sügavamatesse urgastesse, kus paadunud kaabakad kihutavad autodega läbi öö, veedavad aega varieteetüdrukutega ning sõlmivad klubide tagatubades saatuslikke tehinguid.

Max on kuritegelikust maailmast eemaldumas. Tal on saladus, mida ta ei ole paljastanud isegi oma äripartnerile Ritonile. See saladus garanteerib talle mõnusad pensionipäevad ja muretu elu. Kuid üks saatuslik öö seab Maxi plaanid ohtu ja käivitab äkilistest pööretest kubiseva sündmusteahela.

Beckeri filmis ei sära Eiffeli torni tuled ega helise akordion. See on kurb lugu kuritegeliku elu lootusetusest ja väljapääsmatust pöörisest.
Selles filmi esineb Pariis kõnekalt sünge ja halvaendelisena, kuis samas on selle õhustik äärmiselt veetlev ja õhkub allilma veripunasest kumast.

Filmi keskne osatäitja on Jean Gabin, Prantsuse filmikunsti suur ikoon. Gabini karismaatiline nägu on kombinatsioon kurvameelsusest ja võlust, tema žestid kindlad ja elegantsed.
Pärast Teist maailmasõda oli Hollywoodist naasnud Gabinil raske oma karjääri Prantsusmaal uuesti käivitada. „Käed eemale noosist!“ tõestas, et mees on meisterlik näitleja, kes oma lakoonilise ja kontrollitud näitlejatööga lõi vundamendi Prantsuse kriminaalfilmi omapärasele stiilile. Filmil oli Prantsusmaal tohutu menu ja Gabin saavutas ka rahvusvahelise populaarsuse.

Ja ehkki Beckeri film on äärmiselt sünge ja selle peategelane muredest rusutud, ei takistanud see lavastajat siiski mängimast kuritegelikust maailmast ammutatud koomiliste detailidega. Keset tempokat tagaajamist läheb Max koju šampust jooma ja muusikat kuulama. Ja kui mehed peidavad end Maxi korteris jälitajate eest, toimub otsustav vestlus maksapasteeti nautides. Jacques Beckeri filmograafiast leiame veelgi säravaid komöödiaid, mille tegevus toimub Pariisis.

„Käed eemale noosist!“ on Prantsuse filmikunsti klassikaline suurteos ja viimse üksikasjani stiilne kirjeldus Pariisi tumedamast poolest. See on film, mille ohtudest tiine meeleolu on unustamatu.